Lębork, dnia 5 grudnia 2025 roku
Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lęborku
ogłasza nabór kandydata na stanowisko
ASPIRANT PRACY SOCJALNEJ
W POWIATOWYM CENTRUM POMOCY RODZINIE W LĘBORKU
(UMOWA NA ZASTĘPSTWO)
1. Kandydat musi spełniać następujące wymagania niezbędne:
- posiadać obywatelstwo polskie lub obywatelstwo Unii Europejskiej oraz obywatelstwo innych państw, którym na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- posiadać pełną zdolność do czynności prawnych i korzystać z pełni praw publicznych;
- nie może być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
- cieszyć się nieposzlakowaną opinią;
- znajomość języka polskiego w mowie i piśmie w zakresie koniecznym do wykonywania obowiązków (dotyczy kandydatów nieposiadjących obywatelstwa polskiego);
- posiada wykształcenie średnie – rozumie się przez to wykształcenie średnie lub średnie branżowe, w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
2. Inne wymagania wobec kandydata:
1. Preferowane wykształcenie średnie i posiadający dyplom ukończenia kolegium pracowników służb społecznych.
2. Preferowane ukończone wykształcenie wyższe ((lub w trakcie odpowiednich studiów (dotyczy pkt 1.) lub słuchacz studiów podyplomowych (zgodnie z pkt 3.)) jak wskazano poniżej:
- ukończyła studia na kierunku praca socjalna lub w zakresie pracy socjalnej
lub - do dnia 31 grudnia 2013 r. ukończyła studia wyższe o specjalności przygotowującej do zawodu pracownika socjalnego na jednym z kierunków:
- pedagogika,
- pedagogika specjalna,
- politologia,
- polityka społeczna,
- psychologia,
- socjologia,
- nauki o rodzinie;
lub
- ukończyła studia podyplomowe z zakresu metodyki i metodologii pracy socjalnej w uczelni realizującej studia na kierunku praca socjalna lub w zakresie pracy socjalnej, po uprzednim ukończeniu studiów na jednym z kierunków, o których mowa w ppkt 2.
- biegła znajomość aktów prawa, w szczególności:
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej,
- ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
- wiedza w zakresie działania Ośrodka Interwencji Kryzysowej,
- stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na w/w stanowisku,
- znajomość obsługi komputera (Microsoft Office, środowisko Windows),
- sumienność, dokładność, samodzielność, komunikatywność,
- umiejętność analizy problemu i poprawnego wyciągania wniosków,
- umiejętność organizowania pracy własnej oraz pracy w zespole,
- umiejętność praktycznego stosowania przepisów prawa,
- wysoka kultura osobista,
3. Zadania wykonywane na stanowisku:
- Podejmowanie działań merytorycznych na rzecz klientów Ośrodka Interwencji Kryzysowej.
- Prowadzenie interwencji kryzysowej stanowiącej zespół interdyscyplinarnych działań podejmowanych na rzecz osób i rodzin będących w stanie kryzysu.
- Udział w zespołach interwencji kryzysowej w celu rozpoznania sytuacji osoby doznającej przemocy domowej i opracowaniu planu pomocy.
- Prowadzenie doradztwa i poradnictwa rodzinnego oraz diagnoza problemu osób i rodzin znajdujących się w sytuacji kryzysowej, a szczególnie osób doznających przemocy, ofiar nałogów, nagłych strat i zdarzeń losowych, w tym cudzoziemcom.
- Aktywne działanie na rzecz promocji Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, a szczególnie Ośrodka Interwencji Kryzysowej oraz zaangażowanie w projekty i programy realizowane przez w/w podmiot.
- Organizowanie i prowadzenie grup wsparcia osobom z problemem przemocy, uzależnienia, nagłej straty, kryzysu rodzinnego, czy edukacji.
- Organizowanie warsztatów, zajęć, spotkań o charakterze profilaktyczno-edukacyjnym
w stosunku do osób, rodzin będących w sytuacji kryzysowej. - Prowadzenie, np. samopomocowych punktów wsparcia dla osób dotkniętych przemocą.
- Organizowanie i prowadzenie zajęć uspołeczniających, wspieranie rodzin w organizacji czasu wolnego.
- Współpraca w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej ze środowiskiem lokalnym, organami i jednostkami organizacyjnymi działającymi w obszarze pomocy społecznej, wymiaru sprawiedliwości, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, a także organizacjami społecznymi.
- Współpraca z kościołami lub związkami wyznaniowymi z terenu powiatu lęborskiego, w celu wprowadzenia elementów informacji i edukacji na temat zjawiska przemocy domowej w ramach działania poradni prowadzonych przez kościoły lub związki wyznaniowe lub do programów nauk przedmałżeńskich.
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi funkcjonującymi na terenie powiatu lęborskiego, w celu wprowadzenia elementów edukacji na temat zjawiska przemocy domowej w ramach działania projektów prowadzonych przez organizacje pozarządowe.
- Udzielanie wsparcia w uzyskaniu pomocy osobom dotkniętym przemocą domową w specjalistycznych ośrodkach wsparcia dla osób doznających przemocy domowej.
- Opracowanie diagnoz i ustalanie indywidualnych planów pomocy rodzinie.
- Przyjmowanie klientów OIK- Hostel, działającym przy Ośrodku Interwencji Kryzysowej oraz opiniowanie przyjętych wniosków.
- Przeprowadzenie wstępnej diagnozy wobec nowo przyjętych mieszkańców OIK-HOSTEL mającej na celu określenie potrzeb klienta w zakresie opiekuńczym i bytowym.
- Współpraca z instytucjami wspomagającymi rozwój dziecka, pomagającymi rodzinie.
- Inicjowanie nowych rozwiązań mających na celu zapobieganie niekorzystnym zjawiskom oraz poprawy sytuacji osób wymagających pomocy.
- Monitorowanie specyfiki problemów osób, rodzin zgłaszających się o pomoc w sytuacjach koniecznych kierowanie tych osób, rodzin do innych specjalistów.
- Przyjmowanie osób będących w sytuacji kryzysowej na pobyt w Hostelu - domu dla matek/ojców z dziećmi lub kobiet w ciąży do ośrodka w ramach pełnionego dyżuru.
- Pełnienie dyżuru w Hostelu - domu dla matek/ojców z dziećmi lub kobiet w ciąży, według określonych grafików pracy.
- Udzielanie wsparcia osobom przyjmowanym do Hostelu - domu dla matek/ojców z dziećmi lub kobiet w ciąży, z uwzględnieniem przy przyjęciu opracowania, realizacji i współpracy przy kontraktach socjalnych i programach usamodzielnienia.
- Ochrona osób i reagowanie na zagrożenia wobec osób przyjętych na miejsca tymczasowego schronienia oraz egzekwowanie przestrzegania postanowień obowiązującego regulaminu.
- Pomoc w zaspokajaniu podstawowych potrzeb osób przebywających czasowo w hotelu w godzinach nocnych oraz w dni weekendowe i święta.
- Udzielanie wsparcia emocjonalnego osobom przebywającym w Hostelu - domu dla matek/ojców z dziećmi lub kobiet w ciąży.
- Współpraca z pracownikami Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lęborku na rzecz wsparcia interwencji kryzysowej w celu rozpoznania sytuacji osoby doznającej przemocy domowej diagnozowania, planowania i realizacji kompleksowej pomocy rodzinom z problemem przemocy i osobom w sytuacjach kryzysowych.
- Pełnienie dyżurów telefonu informacyjno – interwencyjnego, z uwzględnieniem prowadzenia dyżurów interwencyjnych po godz. 15.00, według określonych grafików pracy,
- Współudział w przygotowywaniu i realizacja programów profilaktycznych z zakresu przeciwdziałania przemocy, promowania i wdrażanie prawidłowych metod wychowawczych, korekcyjno-edukacyjnych i psychologiczno-terapeutycznych oraz podejmowanie działań wynikających z realizacji programów, ich wdrażania, kwalifikacji osób do programu, monitoringu i ewaluacji.
- Współpraca i wsparcie realizacji zadań w zakresie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, w szczególności zapewnienia ochrony i udzielania pomocy osobom dotkniętym przemocą w rodzinie, oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie, podnoszenia świadomości społecznej na temat przyczyn i skutków przemocy w rodzinie oraz promowania metod wychowawczych bez użycia przemocy, upowszechniania informacji o możliwościach i formach udzielania pomocy zarówno osobom dotkniętym przemocą, jak i stosującym przemoc w rodzinie.
- Organizowanie, monitoring i sprawozdawczość realizacji programów korekcyjno – edukacyjnych i psychologiczno - terapeutycznych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.
- Opracowanie materiałów i podejmowanie działań polegających na podnoszeniu świadomości społecznej w zakresie przyczyn i skutków przemocy domowej (m.in. kampanie, konferencje, ulotki).
- Współpraca w realizacji zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.
- Podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym w tworzeniu
i realizacji programów osłonowych. - Współudział w sporządzaniu oceny w zakresie pomocy społecznej.
- Pomoc i współpraca w realizacji powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka.
- Udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach w zakresie pomocy społecznej, przeciwdziałania przemocy domowej i interwencji kryzysowej.
- Współuczestnictwo w sprawowaniu przez PCPR funkcji nadzorczych, kontrolnych, szkoleniowych i instruktażowych.
- Wsparcie w organizacji i przeprowadzaniu szkoleń i doskonalenia zawodowego kadr pomocy społecznej z terenu powiatu.
- Stałe podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych w zakresie realizowanych zadań w szczególności przez udział w szkoleniach i samokształcenie.
- Realizacja innych zadań zleconych przez Dyrektora PCPR oraz bezpośredniego przełożonego.
4. Warunki zatrudnienia:
- Umowa na zastępstwo w pełnym wymiarze czasu praca.
- Praca w równoważnym systemie czasu pracy, w godzinach nocnych oraz w jedną sobotę w miesiącu.
- Praca w siedzibie jednostki Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lęborku przy ul. Stefana Okrzei 15, 84-300 Lębork.
- Praca przy komputerze powyżej 4 godzin.
- Wynagrodzenie 4840,00 złotych brutto.
(oraz przynależne dodatki do wynagrodzenia, w tym dodatek za wysługę lat oraz dodatek motywacyjny
w kwocie 1.000,00 zł brutto z zastrzeżeniem dostępności środków w ramach Programu).
- Przewidywany termin zawarcia umowy: niezwłocznie od momentu wyłonienia kandydata.
Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Lęborku
w rozumieniu przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w miesiącu poprzedzającym niniejsze ogłoszenie jest wyższy niż 6%.
5. Wymagane dokumenty:
- życiorys (curriculum vitae),
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych wraz z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych (załącznik nr 1),
- list motywacyjny,
- kwestionariusz osobowy kandydata (załącznik nr 2),
- kserokopie dokumentów potwierdzających wyksztalcenie i kwalifikacje,
- kserokopie dokumentów potwierdzających doświadczenie - świadectw pracy,
- kserokopie zaświadczeń o ukończonych kursach, szkoleniach,
- oświadczenie: o pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystania z pełni praw publicznych, o braku prawomocnego skazania wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, o stanie zdrowia pozwalającym na zatrudnienie na danym stanowisku (załącznik nr 3) lub odpowiednio zaświadczenie o niekaralności z KRK i zaświadczenie lekarza medycyny pracy o braku przeciwskazań do pracy na wskazanym w ogłoszeniu stanowisku pracy,
- w celu skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w art. 13a ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych kopie dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność,
- dokument potwierdzający znajomość języka polskiego przez osoby nieposiadające obywatelstwa polskiego zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokument potwierdzających znajomość języka polskiego przez osoby nieposiadające obywatelstwa polskiego, ubiegające się o zatrudnienie w służbie cywilnej.
Wszystkie wymagane załączniki muszą być podpisane własnoręcznie przez kandydata.
6. Miejsce i termin złożenia dokumentów:
- Ofertę i wszystkie wymagane dokumenty wymienione w pkt 5. (podpisane przez kandydata) należy złożyć:
- osobiście w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lęborku, ul. Stefana Okrzei 15, 84-300 Lębork w pok. 212 (sekretariat) w zamkniętej kopercie z dopiskiem „Aspirant pracy socjalnej”
- dopuszcza się możliwość przesłania dokumentów pocztą tradycyjna na podany powyżej adres także
z dopiskiem: „Aspirant pracy socjalnej” - przesłać za pomocą poczty e-mail na adres: pcpr@pcprlebork.pl w temacie wpisując „Aspirant pracy socjalnej”
- Dodatkowe informacje dotyczące ogłoszenia można uzyskać osobiście lub telefonicznie w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Lęborku, ul. Stefana Okrzei 15, pok. 215. Osobą uprawnioną do kontaktu
z kandydatami jest: Pani Nina Ranachowska, kontakt w godzinach pracy jednostki, tj. od poniedziałku do piątku od 7.30 do 15.30 tel. 59 842-17-71 (wew.) 533-748-434. - Termin: nabór jest aktualny do momentu wyłonienia kandydata - przed złożeniem aplikacji prosimy o kontakt telefoniczny.
Załączniki:
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych wraz z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania danych osobowych.
- Kwestionariusz osobowy kandydata.
- Oświadczenie: o pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystania z pełni praw publicznych, o braku prawomocnego skazania wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, o stanie zdrowia pozwalającym na zatrudnienie na danym stanowisku.
